Snorunge

Ett stycke snorunge har precis lagt sig. Lill-bus är förkyld. Hade pyttelite feber i morse, ingen i kväll. Men är jättesnorig och lite hostig. Ett typiskt gränsfall alltså... Men jag bestämde i kväll att han får vara hemma imorgon. Så kollar vi formen under dagen. För så snorig som han är nu känns det heltokigt att skicka på förskolan och veta att han ska vara ute två gånger under dagen.

Jag ringde en kollega redan nu ikväll, så slipper jag stressa med det imorgon bitti. Dessutom känns det bra att veta att Lill-bus får sova tills han vaknar. Jag behöver inte väcka honom och kolla läget eftersom vi redan bestämt oss att stanna hemma. Och sova är ju bra om man inte är riktigt i form.

Jag ser ju dagligen barn som är som Lill-bus varit idag... inte jättesjuka men inte friska med sin vanliga ork. Och dom har tunga dar på sitt "jobb". Det är en sak att vara hemma och vara lite småsjuk.. Då orkar man kanske busa till det ibland. Man får ju vila när man vill. Men på förskolan är det 15-18 barn, full rulle, en massa aktiviteter som man ska orka med, utevistelse ett par gånger per dag och så stoj och stim mest hela dagen. Sällan finns det tid att vila. Och finns det tid så är det ont om ställen där man kan vara i fred och ta det lugnt en stund...Det blir jobbiga, tunga och långa dagar för såna barn. Men även om man påpekar för föräldrarna att Maja, Lisa eller Jonas inte är riktigt i form så kommer de allra flesta på förskolan dagen efter ändå. Ändå tills dom blir riktigt sjuka...med feber.. men så fort febern är borta är dom tillbaka. Även om orken inte återhämtat sig.

Trist. Men sant!

Kommentarer
Postat av: MissyElliot

Visst är det så! Jag har sett så många sjuka ungar som tvingats till skolan och jag har lovat mig att inte göra detsamma. Det är bättre att mota Olle i grind och ha dem hemma, för deras skull, för föräldrars skull, för kompisars skull...... för allas skull....(tja kanske inte för chefens skull som måste ordna med ersättare....he he he)
:-D

2007-12-02 @ 22:38:00
URL: http://MissyElliot.blogg.se
Postat av: Ängeln

Har alltid varit supernoga med att hålla sonen hemma tills han återfått krafterna. Hellre hemma för länge än för kort. Tyvärr ser inte alla föräldrar det på samma sätt utan snoriga och hostande ungar kommer och smittar ner. Hade ett rent helvete det första året. Sonen hade då astma och var infektionskänslig. Han var inte en hel vecka på dagis under ett helt år tack vare att samma baciler gck om och om igen på hans avdelning.
För att inte tala om då kräksjukan gick och ungarna kom till dagis dagen efter..... då hotade dom med att stänga dagis eftersom föräldrarna inte respekterade de 48 timmarna som gällde för smitta.
Hur tänker folk??

2007-12-03 @ 11:34:32
URL: http://www.andar.blog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


BloggRegistret.se