Norrbottens Lucia

image207

Snart dags för Lucia

Luciadags
även i Norrbotten. Norrbottenskuriren utser varje år Norrbottens Lucia och just nu pågår arrangemanget för fullt. Jag tycker det är lika roligt varje år att läsa om kandidaterna och numera kan man ju även se WebTV om Luciakandidaterna . Jag var själv med för många år sedan (-94 tror jag det var..) och även om jag inte har (eller hade) någon Lucialook så var det en otroligt rolig upplevelse. Vi hade fruktansvärt roligt från Allhelgona fram till Lucia. Men jobbigt. Alla helger var uppbokade med visningar och vi levde på typ pepparkakor, julmust och choklad. Det var vad vi blev bjudna på hos de affärer och företag vi visade upp os... haha...

Kröningen i Luleå Domkyrka var otroligt vacker och hela Luciadagen var nästan magiskt. Då började vi lussa fem på morgon på Luleå Sjukhus och sen höll vi på hela dagen fram till 23:00 på kvällen. Vi avslutade på Stadshotellet i Luleå. En mycket jobbig och fullspäckad och gripande dag. Det var svårt att hålla tårarna borta när man sjöng på ålderdomshem och gamlingarna började gråta. Och det var lika svårt på prematuravdelningen där det var de minsta babysar jag någonsin sett. Och miltärerna i Boden (I19) ställde sig upp och sjöng med i Stilla Natt utan att någon bad dom.

Så det Luciaminnet vill jag inte vara utan...

Här kan man rösta på Norrbottens Lucia. Jag röstar på nr 8

Kommentarer
Postat av: Sofie

Tack! =)
Ja, min huvudvärk gav med sig men jag är nog inte riktigt i form just nu..har sovit 2 ½ timme efter skolan.. och skulle fortfarande kunna somna om jag la mig ner..men men det går förhoppningsvis över.
Nu ska vi kolla en film och imorgon har jag LEDIG dag =)
Kram kram

2007-11-14 @ 21:32:08
URL: http://sofiiiegirl.blogg.se
Postat av: EVA

Tror det blir nummer 8 för mig med...
*
Cissi, dottern, var med i PT lucia för några år sen och det var väldigt hektiskt. Hela hösten tränade de och samtidit höll hon på med körkortet och gick sista året på Estet-Teater i Luleå...så den hösten var enligt henne den stressigaste hon varit med om...men superkul !
Hon blev inte Lucia ( det var första året som man inte kunde rösta utan det blev lottdragning ) och det var hon glad för...hihi !
*
KRAM EVA

2007-11-14 @ 23:15:01
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Postat av: Lillepip

ja visst var sånt kul,jag var tärna i min hemmaort när jag var 15 så det e många år sen men det var en kul grej..må gott,pip

2007-11-15 @ 08:45:40
URL: http://lillepip.blogg.se
Postat av: Zack

Jag röstade på nummer 2. Vet inte varför men har alltid tyckt att Lucia ska vara blond.

I mitt hemlad så är Lucia inte så vacker som här. Hon kommer om natten med skramlade kedjor och skrämmer barnen.

Tänk vad det kan vara olika från kultur till kultur!

Ha en bra dag vännen :)

2007-11-15 @ 11:12:33
URL: http://cityoftheday.blogg.se
Postat av: Zack

OK, här kommer det, hoppas det är det du undrar över.

Längst ner i redigerings fönstret där du väljer kategori. i samma meny raden har du "Nyckelord" klicka på och skriv in, Klart ;)

Tc.

2007-11-15 @ 12:16:03
URL: http://cityoftheday.blogg.se
Postat av: Paula

I min stad har det blossat upp ett Lucia-krig. Den kvinnliga kommunchefen har bestämt att bojkotta valet av Lucia som enligt henne inte får vara någon skönhetstävling! Oj oj, det blåser nya feministiska vindar, jag förstår själv inte ståhejet, tycker allmänheten gott kan få välja, alla får ju sedan vara med i luciatåget
Ha en fin helg i Norrbotten, vi har en vacker o solig dag även i Dalarna

2007-11-17 @ 11:09:40
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


BloggRegistret.se