Tårta

Ska baka en tårta i helgen.. Egentligen skulle jag baka botten redan ikväll.. men jag såg att den ska vara 1 timme och 15 min i ugnen så jag tar det i morgon bitti... Vi ska på middag strax, så..

Den här tårtan blir det:


ML:s marängtårta


Botten
4 äggvitor
3 dl socker
100g mjölkchoklad
3 dl puffat ris

vispa äggvitorna och socker. Vänd i chokladhack och rispuffarna. Bred ut på bakplåtspapper i långpanna. Grädda i 125 grader ca 1 timme och en kvart. Dela i två delar till tårtan.


Fyllning
4 äggulor
1 dl socker
100g smör

Blanda äggulor och socker. Sjud tills den tjocknat. Tag av och rör i smör. Låt kallna. Bred ut mellan de två bottendelarna.


Garnering
5 dl grädde
riven choklad.



Grymt onyttig.. och så god. Jag smakde den förra veckan, men har aldrig testat baka den själv. Jag vet att Maria (som M.et i tårtans namn står för) gjort 1½ sats i långpanna. Det gör nog jag med. Men garneringen tänker jag inte öka.

Utlåtande kommer imorgon!

Kommentarer
Postat av: ejmis

Det låter fantastiskt gott! Jag "lånar" det receptet av dig =)

2007-09-28 @ 17:52:58
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Linda

Re: ejmis
Gör du det... Marias var extremt sliskig och god. Hoppas bara hon skrivit ned receptet rätt åt mig!

2007-09-28 @ 17:56:35
URL: http://lindawashere.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


BloggRegistret.se