Sushi - perfekt innan all julmat!

image312

Kvällens meny bestod av hemmagjord sushi. Jag är typ världsbäst på göra sushi.. eller nåt! Lill-bus ÄLSKAR min sushi. Och det gör maken och svärmor också. Och jag. Idag hade vi makens kusin med respektive här. Vi satte i oss en liter sushiris... haha.. och så lite lax, räkor och sånt. Och då ska man ändå ha med i beräkningen att makens kusins karl inte gillar sushi. Han åt ugnstekt lax med pasta. Så vi var fyra vuxna och ett barn som smällde i oss all sushi.

När jag gör sushi gör jag såhär:

Riset:
Egentligen ska det vara shushiris. Men jag tycker inte att det blir sämre med jasmineris. Bara billigare! :-) Jag har självklart testat, men jag tycker det blir lika bra med jasmineris. Glöm inte skölja ordentlig innan kokning,

Till 8 dl färdigkokt ris gör jag följande lag
5 msk risvinäger
2 msk socker
2 tsk salt

Smäl samman på låg värme. Rör ned i ljummet ris.

Som fyllning anväder jag tex.
Lax (rå, men fryst och tinad)
Räkor
Crabsticks
avocado mosat med vitlök
morot skivad med potatisskalare
gurka
inlagd ingefära
soltorkade tomater (strimlade)
grillad paprika

och självklart wasabi.

Men här är det bara fantasin som sätter gränser

Jag blandar lite hur som helst.
En rulle med avocado lax och morot
En annan med crabsticks och gurka
En tredje med grillad paprika, räkor och lax
osv
Ibland gör jag "aviga" rullar (som på bilden idag) där jag har riset yttest och rullar i rostade sesamfrön.

Wasabi på alla!

Brukar även göra "bollar" med en laxbit på (se bilden) med bara ris och lax och massor av Wasabi under laxen!

När jag rullar använder jag bakplåtsark. Går jättebra att rulla tight i och sen tvinnar man ihop rullen till det är dags att skiva upp. Perfekt, för då kan man göra rullarna lite i förväg.

Några snittar brukar jag dekorera med rom och hackad lök.

Serverar allt till extra wasabi och soya, samt inlagd ingefära.


BloggRegistret.se

Kommentarer
Postat av: therre

Har aldrig testat sushi, kommer nog heller aldrig våga ;)

2007-12-22 @ 23:54:47
URL: http://www.therre.se
Postat av: Cia

Ehh hmmm vem pep något om ambitiöst? Det där ser ambitiöst ut...VET har försökt och höll på att tappa smak för sushi för evigt...så äcklig blev min sushi... Den liksom växte i munnen... Gav upp alla försök efter det.

2007-12-22 @ 23:55:04
URL: http://www.mysecretwindow.se
Postat av: Lotta

Mmmmm så gott det ser ut!! Jag har gjort Sushi en gång, vilket pyssel det var. Brukar äta Sushi till lunch ibland.

2007-12-23 @ 11:27:39
URL: http://viaoar842.blogspot.com/
Postat av: ejmis

Mmmm det ser verkligen jättegott ut!

2007-12-23 @ 12:43:53
Postat av: evans

Vad snyggt! Tack för tipsen!

2007-12-23 @ 23:23:13
URL: http://evans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


BloggRegistret.se