Kameratankar...

Håller på välja ny kamera... (igen!)

Just nu väljer jag mellan Nikon d40x eller nya d60. Någon av dessa kontra Canon 400d alt nysläppta 450d.

Vid läsning av specifikationerna verkar man få mest för pengarna med Nikon. Men eftersom mina fem senaste kameror alla varit Canon är jag ju lite partisk.... Har haft en 350d som jag var nöjd med. Tycker iof 450d är nog så dyr (men den är ju precis släppt så...) och skillnaden mot 400d är liten. Skiljer i mpx, lcd-skärm, batterityp, bildsekvenstagning och minneskortstyp.

Mellan Nikons d40x (som blev årets systemdigitalkamera 2007) och nya d60 är skillnaden mindre. Är nog mest självrengöringen  som skiljer. Och därför känns det som att d40x ger mer för pengarna.

Jämför man sedan Nikon d40x och Canon 400d är det mimala skillnad i upplösning, bättre minneskortstyp på Nikon, fler förinställda lägen på Canon och fler bilder i sekvenstagning på Nikon. Priset är till Nikons fördel.

Så jag funderar och läser vidare... tips mottages gärna!

(skulle länka till alla modeller, men blogg.se funkar ju SKIIIIT!)

Kommentarer
Postat av: therre

Jag är partisk, du vet vad jag tycker! :-D

2008-03-26 @ 19:36:41
URL: http://www.therre.se
Postat av: therre

Näe, har inte testat Nikon alls. Har bara haft Avant, Sony, Samsung o Canon i kameraväg, en på sambons jobb köpte en d40x samtidigt som jag fick mig 400d av sambon, men ja... Hehe, jag vill köra 400:an :-D Kanske är det värt o köpa en 450 också, har inte ens kollat in den vidare mycket, men då kanske det är klokt att vänta ett tag, då den legat ute på marknaden ett tag :-)

2008-03-26 @ 20:01:53
URL: http://www.therre.se
Postat av: Cia

Tja Min systemkamera är Nikon, jag avlde den mestadels pga att den har ett skönare grepp faktiskt;-) För oavsätt så skulle det blivit en bra kamera. Men jo jag föredrar Nikon när det kommer till större kameror. Hade en D70 tidigare den har nu blivit en D80. Fast när man väljer systemkamera ska man nog tänka efter extra noga för börjar man samla objektiv och annat som blir kvar även när man byter upp sig kamerahusmässigt så blir det ju samma märke seda av rent praktiska skäl.
Jag håller som sagt på Nikon för att jag tycker de känns bättre i handen. Bra bilder blir det nog oavsätt.

Har två pocketkameror också, de är canon helt enkelt för att när det gäller pocket så har de alla varit så bra att jag fortsätter med dem.

2008-03-26 @ 21:19:31
URL: http://www.mysecretwindow.se
Postat av: klw

kit objektiv till d60 är en 18/55 VR, inbyggd stabilisator alltså. tycker därför det känns prismässigt mer värt att köra på d60. fördelen med 450d är väl att den har live view, större lcd-skärm och fler pixlar. eftersom du tidigare är/var canon användare kanske det är smartast att fortsätta med canon, då jag antar du har ett par gluggar från dem redan.

2008-03-27 @ 23:46:12
URL: http://video4me.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


BloggRegistret.se