Boys will be boys

Jag har legat i badet och läst Amelia medans Lill-bus har plaskat på med sina leksaker. Då slog det mig att pojkar verkligen är pojkar. Inte för att jag såg honom naken, utan för att jag satt och lyssnade på hans lek.

Vi har aldrig visat honom Spindelmannen eller andra actionfigurer. Det är inte så att jag har något emot dessa, men han har verkligen inte visat något intresse av sånt. Det är helt nyligen han börjat leka med bilar. Han är väldigt anspråkslös med små krav när det gäller leksaker. Ger man honom en tom kartong är han nöjd. Den går ju använda till allt möjligt... som tigerhus, båt, förvaring för ituklippta triss-lotter (!), gryta att laga mat i och så vidare. Men just nu leker han väldigt mycket med tågbanan i trä och en del bilar. Och trots att han alltså inte sett våldsammare filmer än Nalle Puh och Pippi Långstrump kraschar hans tåg hela tiden. Passagerarna flyger all världens väg och landar i hav och krockar i väggar. Bilar krockar och flyger i luften och så vidare...

Jag ser ju pojkar och flickors lek hela dagarna. Och vet ju sedan tidigare att dessa är väldigt olika. Men då ser jag ju även hur mycket deras föräldrar serverat dom med. Flickorna kommer till förskolan i prinsesskläder. Dom har med sig frisörsaker, smycket, prinsesskronor och balettskor. Pojkarna kommer med batmanfigurer, spindelmannendräkter och har hulken på sina väskor. Så visst är dom försedda med en del av sin roll hemifrån. På förskolan är det mer könsneutrala leksaker även om det finns dockor och bilar. Och visst finns det Barbie och My Little Pony. Men det är inte lika tydligt som när man tittar i katalogerna med sidorna för tjejer med Bratz, JordgubbsLisa och Little Pet shop. Och så killsidorna med Spindelmannen,TMNT och Bionicle. För just sånt saknas på jobbet. Sånt har dom med sig hemifrån...

Men just därför slog det mig att pojkar är pojkar ändå... trots att det inte finns en endaste liten Spindelman i Lill-bus rum eller på hans dagis. Hans mjukisdjur får vara med i massor av krockar och fall... Så leker inte en flicka med sina figurer. I alla fall inte de flesta...


Kommentarer
Postat av: marie

det sitter nog lite i generna, sedan är det vi mammo och pappor som styr oxå
ha en bra torsdag

2007-11-15 @ 08:14:49
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se
Postat av: Kraaam

Hihi, ja jag håller med. Skrev ett inlägg nyligen om detta - om rosa och blått och hur man många gånger omedvetet styr dem mot sk. flick och pojk saker. Men det är som du säger att det ÄR viss skillnad mellan de två könen. Min grabb som idag är 1,5 år har kört och låtit som en bil sen han var 10 månader. Han älskar att köra dockvagnar oxå men det är vagnen han vill åt - dockan struntar han i *hehe*

2007-11-15 @ 10:20:32
URL: http://kraaam.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


BloggRegistret.se