Lathundar

Idag har jag varit som en lathund. Inte en Lat hund, snarare tvärt om.

Mina kollegor vill nämligen ha hjälp med att få ihop det där med digitalkamera - dokumentation - dator - skrivare. Ungefär. Dom anser sig tydligen vara så pass mycket mindre kunniga i detta ämne att dom bett MIG utbilda dom i detta i tre hela dagar. Fyra timmar per person vill dom ha. Jösses...

Så idag har jag roat mig med att skriva lathundar.

image341En Lathund om hur man laddar över fotona från kameran till en mapp i datorn.
En Lathund om hur man gör snabbutskrifter - utan text
Och en om hur man gör en fotolayout med text i Photoshop Elements.
Och ytterligare en om hur man gör samma som ovan, fast med färdiga mallar för layoute.
Och sist en liten lathund om hur man infogar bilder och skriver text i Open Office Word.

Det är rätt svårt att skriva lathund. När man gör sånt som jag skulle beskriva här så gör man det ju utan att tänka. Nu gällde det att få ned varenda klick. Om man ska klicka arkiv, välja ändra storlek, välja nästa, använd beskärverktyget eller vad.. Det blir många rader skrift för en enkel sak som att öppna en bild och ändra storlek på den. Haha...

Men nu är det utförligt gjort. Hoppas dom fattar mina Lathundar. För jag tycker dom blev bra.

Kommentarer
Postat av: Maria

Oj vad duktig du är =) Får man va nyfiken och fråga vad du jobbar med ?

2008-01-09 @ 20:44:17
URL: http://mariashuvud.blogg.se
Postat av: Happy Flower

Oj, oj vilket jobb du gör för dina vänner.Det är ungefär samma om man ska skriva om blogghjälp. Du har bra med tålamod båda med vuxna och barn. Det måste vara så.

2008-01-09 @ 20:44:47
URL: http://happyflower.blogg.se
Postat av: Maria

Nej men jag tror jag vet *dumma jag*. Är du dagisfröken ????

2008-01-09 @ 20:45:24
URL: http://mariashuvud.blogg.se
Postat av: Cia

Mmm minns när jag vär lärare i mutimediaprogrammering... Det gick inte att köpa in literatur för det utvecklas för fort. Alltså fick jag skriva all dokumentation. Det var otroligt mycket jobb och jag är glad att jag förhandlade upp min lön med 3000 innan jag accepterade jobbet. För så mycket tid som jag la ner hemma inför varje dag så borde min lön varit bättre. Jag hade i princip ingen fritid under veckorna. Helgerna gick det ibland... tack och lov så var ju mitt intresse en del av mitt arbete vilket gjorde det mindre betungande så klart ;-)

2008-01-10 @ 13:43:40
URL: http://www.mysecretwindow.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


BloggRegistret.se